EV ARAÇ TÜRLERİ
MİKRO HİBRİT
Mikro hibrit otomobillerde elektrik motoru bir kayış-kasnak mekanizmasıyla içten yanmalı motora bağlanmaktadır. Elektrik motoru aynı zamanda rejeneratif enerji kazanımı için jeneratör görevi yapmaktadır. İçten yanmalı motorun üzerinde bulunur. En yalın teknolojiye sahip olan hibrit çeşididir. Bu sistem, trafikte araç fren yaptığı zaman içten yanmalı motorun kendiliğinden durmasını ve yakıt tüketimini azaltmasını sağlar.
HAFİF HİBRİT (MHEV)
Hafif hibrit, mikro hibrite göre emisyon azaltımı bakımından daha iyi seviyededir. Hafif hibrit sistemindeki elektrik motoru, içten yanmalı motoru destekleyen bir yapıya sahiptir. Özellikle kalkış anında elektrik motorunu daha çok destekler. Hafif hibrit araçlar da tıpkı mikro hibrit araçlar gibi dışarıdan şarj edilmez. Rejeneratif enerji kazanımları ve içten yanmalı motor tarafından elektrik üretilmesi ile şarj olurlar. Hafif hibrit sistemleri, mikro hibritlere göre daha büyük batarya kapasiteleri ve motor güçleri sayesinde tüm bunları daha iyi gerçekleştirirler.
FULL HİBRİT (HEV)
Full hibrit araçlar, elektrik motoru ve içten yanmalı motorun tek başına veya birlikte aracı hareket ettirebildiği bir güç aktarım sistemine sahiptir. Bu nedenle, hafif hibritlere göre daha iyi emisyon değerlerine ulaşılabilirler. Batarya kapasitesi 1 kWh civarında olup, içten yanmalı motor bataryayı şarj etmek için jeneratör gibi çalışabilmektedir.
PLUG-IN HİBRİT (PHEV)
Benzinli motor ve elektrikli motorunun ayrı ayrı veya birlikte çalıştığı yapıya sahiptir. Diğer hibrit tiplerinden farklı olarak dışarıdan şarj edilebilir. Saf elektrikli sürüşten daha yüksek hızlara ulaşmaya ve daha uzun bir menzilde araç sürüşüne olanak sağlar. Elektrikli araçlara (BEV) göre en belirgin avantajı ise, bataryası bittiğinde dışarıdan şarj etme imkanı bulunmasa da benzinli motoru sayesinde aracın çalışmaya devam etmesidir. Yine de batarya kapasiteleri tamamen elektrikli araçlar (BEV) kadar büyük tasarlanmadığı için, sadece elektrikli motor ile tamamen elektrikli araçlar (BEV) kadar menzil sunamazlar.
TAMAMEN ELEKTRİKLİ ARAÇLAR (BEV)
Elektrikli araçlarda, yeniden şarj edilebilir pillerin bir araya gelmesiyle oluşturulmuş bataryalar kullanılmaktadır. Araç bataryaları, yapıları bakımından cep telefonu bataryalarına oldukça benzer. Elektrikli araç kullanılırken gaza basıldığında, bataryadaki elektrik enerjisi dönüştürülerek ilerleme sağlanır. Ayak gazdan çekildiğinde ya da frene basıldığında ise aracın sahip olduğu enerji, elektrik enerjisine dönüştürülmek üzere, jeneratöre dönüşen elektrik motorunu çevirerek enerji üretmesini sağlar. Bu rejeneratif kullanım şekli daha çok şehir içi dur-kalk trafiği ve yokuş inişlerinde önemli verimlilik sağlayarak batarya menzilini artırır.
EV ARAÇ TÜRLERİ
ELEKTRİKLİ ARAÇ VE ÇEVRE
İçten yanmalı motorlu araçlar olarak nitelendirilen benzinli ve dizel motorlu araçlar, her geçen gün daha verimli hale getirilmeye çalışılsa da yanma sonu artıkları olan emisyonlar nedeniyle çevreyi kirletmekte ve sera etkisine sebep olmaktadır.
Öte yandan, fosil yakıt olarak nitelendirilen petrol kökenli yakıt rezervlerinin her geçen gün azalıyor olması da otomotiv üreticilerini köklü çözümler üretmeleri konusunda zorlamaktadır.
İklim krizinin her geçen gün daha da büyüdüğü dünyamızda, küresel iklim değişikliği ile mücadele kapsamında elektrikli modellere geçiş, otomotiv dünyasının gelecek planlarını oluşturmaktadır.
Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçların aksine herhangi bir fosil yakıt tüketmeden ve karbon salınımı yapmadan çalışırlar. Çevre dostu elektrikli araçlar sayesinde aynı zamanda gürültü kirliliğinin de önüne geçilmektedir.